Jak realizować swoje cele i mieć więcej wolnego czasu?

Jak realizować swoje cele i mieć więcej wolnego czasu?

Na brak wolnego czasu cierpi dzisiaj bardzo dużo osób. Pracujemy niemalże bez przerwy, stawiamy przed sobą liczne cele i ciągle brakuje nam czasu żeby zrealizować je wszystkie. Osoby mające problem z zarządzaniem czasem nie dość, że są niezadowolone z siebie na polu zawodowym to cierpią jeszcze z powodu braku czasu dla siebie i rodziny. Aby poprawić ten stan rzeczy warto wprowadzić w życie kilka zmian oraz nabyć nowe, dobre nawyki.

Przemyśl swoje priorytety

Na początek, zanim w ogóle zaczniesz działać, usiądź i spokojnie zastanów się co jest dla ciebie ważne, czego ci brakuje, co cię unieszczęśliwia. Załóżmy, że ktoś prowadzi firmę, która pochłania wiele czasu a jednocześnie nie odnosi sukcesu rynkowego. Należy przede wszystkim zastanowić się dlaczego tak się dzieje, czy to jest to, co chcemy robić. Być może wystarczy niewielka zmiana w profilu działalności, zmiana sposobu dystrybucji czy promocji firmy. Należy więc przede wszystkim zastanowić się w jakim miejscu się znajdujemy, dokąd dążymy i jakimi sposobami te cele możemy osiągnąć.

Chcieć mniej

Okazuje się, że wiele osób żyje w nieustannym napięciu i cierpi na brak czasu z dwóch powodów: chcą za dużo i są za bardzo perfekcyjni. Zweryfikuj więc swoje cele i zastanów się czy faktycznie chcesz i musisz je wszystkie osiągnąć. Wiele osób popada w pułapkę dążenia do doskonałości. Chcą oni dużo zarabiać, ładnie mieszkać, jeździć na egzotyczne wakacje, nieustannie rozwijać się i jeszcze gdzieś pomiędzy zajmować się rodziną. Niestety zwykle tak się nie da, bo doba ma tylko 24 godziny. Dążenie do rozwoju dla wielu osób bywa zgubne bo wymagają od siebie zbyt wiele. Chcą uczyć się kilku języków naraz, chodzą na liczne szkolenia i jeszcze zapisują się na kilka newsletterów jednocześnie, bo są przekonani, że wszystko muszą wiedzieć. Później okazuje się, że znowu nie pouczyli się słówek, nie zaglądali na ważnego bloga branżowego i czują poczucie winy. To wszystko jest niepotrzebne. Należy wybierać tylko kilka najważniejszych zadań i im się oddawać. Podobnie jest z perfekcjonizmem. Ważne powiedzenie mówi, że zrobione jest lepsze od doskonałego. To jest prawda, która szczególnie sprawdza się w biznesie. Jeśli będziemy wszystko chcieli robić idealnie to wiele rzeczy nas ominie. W biznesie bywa tak, że zdarzają się wielkie okazje i trzeba je wykorzystać tu i teraz.

Planuj swoje zadania

Nie ma efektywnej pracy bez dobrego planowania. Nie skupiaj się jednak na formie, bo to czy plan zrobisz w telefonie, komputerze czy na kartce papieru ma mniejsze znaczenie. Ważne żeby go w ogóle przygotować i zrealizować. Na planie dnia umieszczamy możliwie krótką listę dużych zadań. Powinno być ich nie więcej jak 3 lub 4. Na wstępie więc zastanawiasz się, co jest dla ciebie priorytetowe, co popycha cię do przodu i robisz to w pierwszej kolejności. To bardzo ważne by działać właśnie w taki sposób. Zadanie pierwsze z listy prawie zawsze jest wykonane, z tymi dalszymi bywa różnie, bo możemy się gorzej poczuć albo przydarzą się niespodziewane okoliczności. W ten sposób zawsze zrobisz, to co najważniejsze. Ma to także związek z naszym zegarem biologicznym. Badania już dawno dowiodły, że dorosły człowiek jest naprawdę efektywny przez góra 6 godzin. Praca po 12-14 godzin dziennie nie ma więc większego sensu, bo w ostatnich godzinach zrobimy naprawdę mało. Układajmy więc plan tak, aby w tych 6 godzinach robić naprawdę ważne i konieczne zadania zawodowe. W ten sposób wykonamy to, co do nas należy a później pozostanie czas na sprawy domowe, rodzinę, hobby i wypoczynek. Jeśli więc ktoś pracuje w domu, nie jest dobrym pomysłem, aby w czasie tych sześciu godzin przerywać pracę na telefony, zmywanie czy rozwieszanie prania. W tym czasie, w pełnym skupieniu wykonujemy zdania z listy i przerywamy je tylko czasem na krótkie posiłki oraz robimy jedną dłuższą przerwę, kiedy odchodzimy od komputera, możemy się rozciągnąć, wyjść na balkon. Naszej listy nigdy nie upychamy przesadnie zadaniami, zawsze zostawiamy margines na niespodziewane okoliczności, bo one zwykle występują. Pamiętajmy, że naszym cele jest to, by lista była jak najkrótsza, chodzi o to, aby wykreślać z niej zadania i mieć wolną głowę.

Mądre sposoby na efektywne wykorzystanie czasu

Przede wszystkim trzymaj się zasady, że jak pracujesz to zajmujesz się tylko pracą. Nie ma tu miejsca na rozpraszanie i przeskakiwanie z czynności na czynność. Gdy pracujesz przy komputerze, zrób porządek na biurku i przestaw telefon w tryb samolotowy. W Internecie blokuj na czas pracy strony, które cię rozpraszają. Warto wyrobić sobie także nawyk łączenia w bloki podobnych zadań. Dobrze jest więc hurtowo odpisywać na maile, wykonywać zaległe telefony czy przelewy. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.