Jak się pisze list motywacyjny?

Na wiele stanowisk list motywacyjny jest niezbędny. Niektórych może jednak przerażać wizja napisania go, ponieważ jak do tej pory głównym źródłem zmartwień pozostawało CV. O czym należy pamiętać, kiedy tworzy się tego typu dokument?

Przeciętna struktura listu motywacyjnego

Każdy, kto zastanawia się, jak się pisze list motywacyjny, powinien poznać strukturę, której przestrzeganie stanowi podstawę sukcesu. Dokument ten składa się z:

  • nagłówka – tutaj należy wpisać swoje imię, nazwisko, numer telefonu i adres e-mail,
  • pierwszego akapitu – jest to miejsce na określenie powodu aplikacji i podanie miejsca, z jakiego pozyskało się wiadomość o rekrutacji,
  • drugiego akapitu – tu trzeba wytłumaczyć, dlaczego jest się dobrym kandydatem, wymienić swoje zalety i doświadczenia zawodowe,
  • trzeciego akapitu – na końcu wywodu wspomina się o powodzie motywacji do pracy w konkretnym przedsiębiorstwie,
  • podpisu.

Do listu motywacyjnego standardowo dołącza się również zdjęcie. Najbezpieczniejszym wyborem jest oficjalna fotografia, mogąca z powodzeniem znaleźć się w takich dokumentach, jak na przykład szkolna legitymacja. Świadczy to o profesjonalizmie danej osoby i umiejętności dostosowania się do obowiązujących standardów.

Dopasowanie treści do konkretnej oferty

Jeżeli poszukuje się pracy, to przeważnie aplikuje się do kilku różnych firm, nierzadko również na całkowicie odmienne stanowiska. W takiej sytuacji należy dopasować dokumenty rekrutacyjne do danej oferty. List motywacyjny najlepiej napisać za każdym razem od nowa, mając w zasięgu wzroku ogłoszenie odnośnie zatrudnienia. Dzięki temu będzie się można odnieść do wszystkich obowiązujących wymagań, a także uwzględnić wymienione obowiązki.

Przykładowo, jeżeli aplikuje się na stanowisko sekretarki, świetny pomysł stanowi odniesienie się do wszystkich swoich umiejętności oraz doświadczeń związanych z pracą biurową. Mowa tu między innymi o sprawnej obsłudze Pakietu Microsoft Office, projektowaniu Kalendarza Google, czy też o posiadaniu umiejętności miękkich, ułatwiających komunikację z klientami, a także z kontrahentami. Jeżeli w ogłoszeniu, w rubryce “wymagania dodatkowe”, znajduje się korzystanie z programu, jakiego się wcześniej nie poznało, można wspomnieć, że potrafi się szybko przyswajać nową wiedzę.

Ponadto w liście motywacyjnym warto wykazać, że ma się jakiekolwiek pojęcie o profilu działalności firmy. Jeżeli przykładowo mowa o stanowisku w kancelarii prawniczej, świetny pomysł stanowi wspomnienie o swoim zainteresowaniu gałęzią prawa, jaką zajmuje się to przedsiębiorstwo. Takie drobiazgi potrafią zrobić na rekruterze bardzo pozytywne wrażenie oraz sprawić, iż zapamięta on konkretną aplikację na dłużej. Zwiększa to prawdopodobieństwo zaproszenia na rozmowę o pracę.

Dodaj komentarz