Dieta śródziemnomorska – na czym polega i jakie są jej zalety?

Dieta śródziemnomorska – na czym polega i jakie są jej zalety?

Dieta śródziemnomorska opiera się na wzorcach żywieniowych mieszkańców Włoch, Grecji, Turcji i Hiszpanii. Jest to dieta, która uważana jest za jeden z najzdrowszych sposobów odżywiania. Jest nie tylko smaczna, ale także może pomóc w utrzymaniu zdrowej wagi ciała. Zobacz, co warto wiedzieć o diecie śródziemnomorskiej – na czym polega, co można na niej jeść i jakie są jej zalety.

Czym jest dieta śródziemnomorska?

Tego rodzaju dieta może poprawić Twoje samopoczucie oraz zdrowie, według niektórych badań pozwala ona także cieszyć się dłuższym życiem. Śródziemnomorski model odżywiania opiera się głównie na prawidłowych nawykach żywieniowych – do podstawowego z nich można zaliczyć spożywanie zdrowych, roślinnych źródeł tłuszczu. Do takich źródeł można zaliczyć oliwę z oliwek, którą na potęgę stosuje się w kuchni Włoskiej i Greckiej.

Poza tym na diecie śródziemnomorskiej spożywa się dużą ilość warzyw, owoców i nasion strączkowych. Bardzo ważną rolę odgrywają też ryby, owoce morza i pełnoziarniste produkty zbożowe. Według piramidy żywienia opublikowanej przez Fundację Diety Śródziemnomorskiej duże znaczenie ma także aktywność fizyczna, wypoczynek oraz sen.

Według założeń diety śródziemnomorskiej każdy posiłek powinien sprawiać nam radość i wskazane jest, aby spożywać jedzenie w gronie najbliższych osób. Rozkoszowanie się smakiem potraw poprawia humor oraz sprawia, że nie czujemy się jakbyśmy byli na diecie odchudzającej. Dieta śródziemnomorska https://dietetyk.edu.pl/diety/ jest bogata w witaminy oraz minerały jednak tabletki na odchudzanie i suplementy na odchudzanie zażywane przed posiłkiem mogą zwiększyć jej skuteczność w procesie utraty wagi.

Co jeść i czego unikać na diecie śródziemnomorskiej?

Tak jak już wspomnieliśmy, na diecie śródziemnomorskiej wskazane są zdrowe tłuszcze roślinne, zioła, przyprawy, orzechy, owoce morza, warzywa, owoce, drób, jaja i jogurty. Należy za to unikać słodzonych napoi, dużych ilości cukru, tłuszczów trans, rafinowanych węglowodanów i przetworzonego mięsa.

Do zalet takiej diety można zaliczyć to, że łatwo się ją stosuje na dłuższą metę. Jest to model odżywiania, który spokojnie może zostać z nami na dłużej. Taka dieta jest też zdrowa dla serca i nie podnosi poziomu cholesterolu.

Dieta śródziemnomorska może być stosowana zarówno przez osoby zdrowe, jak i te, które zmagają się z różnymi chorobami. Swoje zastosowanie znalazła głównie w prewencji i wspomaganiu leczenia chorób sercowo-naczyniowych oraz cukrzycy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.