Olej lniany na czczo – niesamowite korzyści z oleju lnianego

Olej lniany na czczo – niesamowite korzyści z oleju lnianego

Jeśli kiedykolwiek byłeś na wybrzeżu Morza Śródziemnego, być może słyszałeś, jak niektórzy ludzie mówią o tym, że wczesna poranna łyżka stołowa oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia, aby przerwać post, czyni cuda. Czy to prawda? Czy korzystne jest spożywanie tej oliwy na pusty żołądek, czy też jest to mit? Poznaj rzeczywistość na temat dobroczynnych skutków spożywania oliwy z oliwek na pusty żołądek.

Naukowe dowody na poparcie tej tradycyjnej praktyki.

Oliwa z oliwek extra virgin jest jednym z najbardziej charakterystycznych produktów spożywczych diety śródziemnomorskiej. Dlatego też, od pokoleń, stanowi ona część wielu tradycyjnych środków leczniczych stosowanych w krajach nadmorskich. Jedno z nich koncentruje się na spożywaniu jej na pusty żołądek. Czy jednak, jeśli będziemy go przyjmować codziennie, aby przerwać post, jego efekty będą zauważalne?

Obecnie istnieje wiele badań naukowych, takich jak PREDIMED, które wykazały korzyści płynące ze spożywania oliwy z oliwek extra virgin w ramach diety śródziemnomorskiej. Ogólnie rzecz biorąc, to źródło tłuszczu roślinnego od dawna przyczynia się do wzrostu średniej długości życia mieszkańców Europy Południowej. Chociaż nie można zaprzeczyć, że oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia odgrywa zasadniczą rolę dla naszego zdrowia, jej specyficzne działanie na osoby spożywające ją na pusty żołądek nie zostało jeszcze dogłębnie zbadane. Oznacza to, że nie wiemy zbyt wiele poza jej ogólnymi – aczkolwiek kluczowymi – korzyściami.

Olej lniany

Jednak po wielu godzinach spędzonych bez jedzenia, nasz organizm osiąga stan hipoglikemii, który pozwala nam lepiej przyswajać to, co spożywamy bezpośrednio po nim. Stąd niektórzy naukowcy popierają możliwość lepszego przyswajania składników odżywczych. Tak więc, jest to również powód, dla którego ludzie mogą zaobserwować pewne korzyści po przerwaniu postu łyżką stołową oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia lub wypiciu jej zmieszanej z sokiem z cytryny i ciepłą wodą. Ale dlaczego dokładnie powinniśmy wybierać to źródło tłuszczu na pusty żołądek? Jakie są te korzyści?

Czym jest olej lniany?

Olej lniany, znany również jako olej lniany lub olej z lnu, jest olejem pozyskiwanym z wysuszonych, dojrzałych nasion rośliny lnu. Podobnie jak inne oleje, jest on uwalniany w wyniku tłoczenia tych nasion. Powodem, dla którego ten olej jest tak zdrowy, jest to, że ma wysokie stężenie kwasów tłuszczowych omega-3. Być może już wiesz, że kwasy omega-3 są ważne dla ogólnego stanu zdrowia i funkcjonowania organizmu oraz że wspomagają układ sercowo-naczyniowy, płucny, odpornościowy i oddechowy. Potrzebujemy kwasów omega-3 do prawidłowego funkcjonowania, a nasze ciało ich pożąda. Te kwasy tłuszczowe znajdują się w żywności, takiej jak orzechy, nasiona, ryby i soja, jak również w olejach, takich jak olej lniany, ale wysokie stężenie ich w oleju lnianym pomoże nam uzyskać ich więcej jeszcze łatwiej.

Ponadto, istnieją różne rodzaje kwasów omega-3 i chociaż wszystkie są korzystne dla naszego zdrowia, ten konkretny, który znajduje się w oleju lnianym to kwas alfa-linolenowy, znany również jako ALA. Nasze ciała nie wytwarzają tego typu tłuszczu samodzielnie, ponieważ jest on pochodzenia roślinnego. Jednak nadal możemy czerpać z niego korzyści, ponieważ nasz organizm przetwarza go na te rodzaje, które są nam potrzebne. To sprawia, że olej lniany jest świetnym sposobem dla wegan i wegetarian na uzyskanie potrzebnych im kwasów omega-3.

Olej lniany posiada również inne składniki, które wspomagają nasze ogólne zdrowie. Zawiera białka, które pomagają zmniejszyć czynniki ryzyka chorób serca. Zawarty w nim błonnik pomaga zwalczać zaparcia. Olej lniany zawiera również minerały potrzebne naszemu organizmowi, takie jak wapń, magnez i fosfor. A co najlepsze, olej lniany zawiera związki fenolowe, które pomagają chronić nas przed rakiem.

W jaki sposób mogę włączyć olej lniany do swojej diety?

Kupując siemię lniane lub jakikolwiek inny olej, ważne jest, aby kupić możliwie najczystszą postać. Nie wszystkie oleje lniane są sobie równe. Aby uniknąć takich rzeczy jak nawozy i pestycydy, powinieneś szukać organicznego oleju lnianego podczas zakupów. Ponadto, niektóre oleje lniane są tworzone w procesie obróbki w wysokiej temperaturze i pod wysokim ciśnieniem, co niestety niszczy wiele pozytywnych cech tej substancji. Aby uzyskać najlepszy olej, jaki można wykorzystać do celów zdrowotnych, kupuj tylko olej tłoczony na zimno.

Używanie oleju lnianego i włączenie go do swojej diety jest łatwe. Może być stosowany na wiele sposobów. Po pierwsze, można go używać jako olej w sosach sałatkowych, dipach i sosach. Nie powinien być używany do gotowania, ponieważ nie działa dobrze w wysokich temperaturach i może faktycznie stać się szkodliwe dla Ciebie. Jednak podawany na zimno, może przynieść Ci wiele korzyści. Możesz również rozważyć dodanie łyżki stołowej do koktajlu lub smoothie. Jest to świetny sposób, aby spożywać ją nawet nie zdając sobie sprawy, że to robisz. Te niewielkie zmiany w diecie mogą spowodować poważne zmiany w organizmie.  Ponieważ korzyści z oleju lnianego obejmują również korzyści dla skóry; można stosować go bezpośrednio na skórę w celu poprawy zdrowia skóry i dodania jej wilgoci. Niektórzy ludzie używają go również na włosy, aby poprawić ich jakość, jak również.

Powody, dla których warto przyjmować oliwę z oliwek extra virgin na pusty żołądek.

Wśród wielu naukowo udowodnionych korzystnych właściwości oliwy z oliwek extra virgin, istnieją pewne, dlaczego wielu konsumentów tego zdrowego źródła tłuszczu może zdecydować się na podjęcie go na pusty żołądek. Dlatego też, jeśli przed przygotowaniem śniadania rozpoczniesz dzień od spożycia oliwy z oliwek extra virgin, możesz pomóc swojemu organizmowi:

Stymulowanie tranzytu jelitowego.

Ponieważ oliwa ta składa się ze zdrowych tłuszczów, takich jak jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, korzystnie wpływa na tranzyt w naszych jelitach, pomagając naszemu organizmowi stymulować procesy trawienne i zwalczać zaparcia.

Promuje wchłanianie składników odżywczych.

Udowodniono również, że jego spożycie częściowo hamuje motorykę żołądka. Tak więc, z jednej strony, reguluje tranzyt pokarmu między żołądkiem a jelitami, spowalniając ten proces. Z drugiej strony, przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania mikrobioty jelitowej, zapobiegając przenoszeniu szkodliwych patogenów, a tym samym sprzyjając trawieniu i wchłanianiu składników odżywczych.

Zmniejszenie kwasowości żołądka.

Oliwa z oliwek extra virgin posiada szereg składników, które mogą neutralizować szkodliwe działanie kwasów żołądkowych, które powodują zgagę i refluks, działając jak film ochronny na ścianach żołądka. Dlatego też wiele osób, które cierpią na te problemy, może skorzystać z jej spożycia na pusty żołądek.

Łagodzenie skutków kaca.

Z tego samego powodu oliwa z oliwek extra virgin może pomóc w przypadku kaca. Zgodnie z dowodami naukowymi, warstwa ochronna na ścianach żołądka pozwala uniknąć dyskomfortu spowodowanego spożyciem alkoholu poprzez zmniejszenie jego wchłaniania.

Olej lniany

Zdrowa utrata wagi.

Olej ten ma również udowodnione działanie nasycające, które uspokaja apetyt i może promować przyspieszenie metabolizmu. Fakt ten sprawia, że zużywamy więcej energii, dzięki związkowi pochodzącemu z kwasu oleinowego, znanemu jako oleoyl etanolamid. Dlatego też, oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia, włączona do zdrowego stylu życia, może pomóc Ci schudnąć.

Jak mówimy, są to niektóre powody, które mogą zmotywować Cię do przyjmowania oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia rano. Jednakże, nawet jeśli nie bierzesz tej oliwy z oliwek na pusty żołądek, nadal istnieją powody, dla których należy nadać priorytet jej spożyciu w stosunku do innych źródeł tłuszczu.

Powody, dla których warto wybrać tę oliwę z oliwek jako główne źródło tłuszczu.

Chociaż Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, że około 30% całkowitego spożycia dorosłych pochodzi ze źródeł tłuszczu, najważniejsze jest, aby wiedzieć, że nie wszystkie te tłuszcze są równie zdrowe. Zdrowe tłuszcze to te źródła, które pochodzą z nieprzetworzonej lub minimalnie przetworzonej żywności i które zachowują właściwości korzystne dla organizmu, takie jak oliwa z oliwek extra virgin, która może również pomóc, ponieważ:

Ma wspaniałe właściwości przeciwzapalne.

Niektóre badania przeprowadzone przez naukowców wykazały, że oliwa z oliwek extra virgin posiada cząsteczkę oleocanthal, która jest w stanie działać jako naturalny środek przeciwbólowy, w sposób bardzo podobny do ibuprofenu. Składnik ten, odpowiedzialny za nadawanie goryczy i kwasowości oliwie z oliwek, jest polifenolowym środkiem przeciwzapalnym, a zatem posiada właściwości zwalczające stany zapalne.

Te właściwości oleokantalu mogą nam pomóc w zapobieganiu chorobom neurodegeneracyjnym, takim jak choroba Alzheimera czy Parkinsona. Ponadto, są to właściwości odpowiedzialne za to, że oliwa z oliwek extra virgin pomaga nam chronić się przed patologiami takimi jak zapalenie kości i stawów czy choroba wieńcowa serca:

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.