Jak działa błonnik

Jak działa błonnik

Błonnikiem jest terminem określającym wiele substancji. Są to włókna roślinne, które mogą być rozpuszczalne lub nierozpuszczalne w wodzie. Zaliczamy do nich np. beta-glukan, pektyny, śluzy, inulinę, celulozę czy ligniny. W zależności od tego, czy jest on rozpuszczalny w wodzie czy nie może inaczej wpływać na organizm. Sprawdź, jak działa błonnik.

Wiele słyszy się o odchudzającej mocy błonnika. Dzieje się tak dlatego, że błonnik pęcznieje zarówno w żołądku, jak i w jelitach, przez co szybko zaspokaja głód i na dłużej utrzymuje uczucie sytości. Wpływ na odchudzanie ma również to, że spożywając pokarmy bogate w błonnik zazwyczaj musimy je dokładniej przeżuwać – pobudzamy wtedy wydzielanie śliny, która wpływa na prawidłowy rozkład danego składnika i jego przyswajanie.

Błonnik zapobiega także zaparciom. Pęcznienie treści pokarmowej wpływa na jej lepsze i efektywniejsze przemieszczanie się wzdłuż kolejnych odcinków przewodu pokarmowego. Wizyty w toalecie są dzięki temu regularniejsze i częstsze, a resztki pokarmowe nie zalegają w jelitach. Błonnik minimalizuje także problem wzdęć, jednak musisz pamiętać o piciu odpowiedniej ilości wody by działanie błonnika było efektywne.

Kolejną korzyścią dla organizmu jest stabilizacja poziomu cukru we krwi. Dzieje się tak za sprawą spowolnienia całego procesu trawienia i wchłaniania węglowodanów. Błonnik wiąże także część glukozy i usuwa jej nadmiar z organizmu. Dzięki temu insulina zostaje produkowana w mniejszej ilości, a ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II spada.

Błonnik jest także korzystny dla serca. Wiąże cholesterol i kwasy tłuszczowe, przez co obniża poziom LDL we krwi. Wystarczy 15 g włókien roślinnych dziennie, by obniżyć cholesterol o 7 procent. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego.

Dzięki błonnikowi wzmocnimy też odporność – jest on pożywką dla bakterii jelitowych. Bakterie, częściowo trawiąc błonnik wytwarzają krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe: kwas propionowy, masłowy i octowy, które odgrywają ważną rolę w funkcjonowaniu układu odpornościowego. Ponadto, krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe mają działanie zapobiegające nowotworom oraz regenerują komórki jelita grubego, hamując procesy zapalne. Błonnik rozpuszczalny dodatkowo pochłania metale ciężkie, które mają działanie rakotwórcze.

Pamiętaj jednak, że błonnik spożywany w nadmiarze niekorzystnie wpływa na organizm. Mimo wielu zalet utrudnia wchłanianie niektórych składników mineralnych i odżywczych, np. wapnia, żelaza, białka czy cynku. Może także zahamować działanie niektórych leków. Osoby niedożywione, starsze, po zabiegach czy zmagające się z nadwrażliwością jelit lub stanami zapalnymi żołądka powinny zachować szczególną uwagę przyjmując produkty bogate w błonnik.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.