Diety i ich rodzaje

Diety i ich rodzaje

Istnieje wiele rodzajów diet redukcyjnych, z których najbardziej popularna bez wątpienia jest dieta białkowo – węglowodanowa. Polega ona na ograniczeniu tłuszczu do minimum, a dzienne kaloryczne zapotrzebowanie dostarcza się jedynie z białka i węglowodanów. Skuteczną alternatywą dla tej diety jest dieta tłuszczowa, a właściwie dieta białkowo – tłuszczowa. Wbrew powszechnej opinii o szkodliwości tłuszczu oraz opinii, że jest on główną przyczyną tycia, dieta ta cieszy się szczególnym powodzeniem szczególnie w środowisku kulturystów. Najnowsze badania dowiodły, iż dieta bogata w tłuszcze w dużym stopniu sprzyja rozwojowi masy mięśniowej oraz, paradoksalnie, utracie tkanki tłuszczowej.

Dieta tłuszczowa/dieta Atkinsa/Dieta Optymalna. Wszystkie te diety oparte są na tej samej filozofii – ukierunkowane są one na zmniejszenie tkanki tłuszczowej w organizmie poprzez spożywanie dużej ilości tłuszczów, przy znacznym zmniejszeniu spożycia białka i węglowodanów. Diety te zostały zmodyfikowane tak, aby służyły nie tylko utracie tkanki tłuszczowej, ale również sprzyjały budowie masy mięśniowej.

Stwierdzono, że aby tego dokonać należy wyeliminować jedynie węglowodany. Dokonał tego dr Mauro DiPasquale z Toronto, tworząc dietę tłuszczowo-białkową „Dietę anaboliczną”, której zadaniem jest pobudzanie organizmu do maksymalnego wydzielania hormonów anabolicznych: testosteronu, hormonu wzrostu, insuliny. Podstawą tej diety są tłuszcze i białko oraz w niektóre dni węglowodany. Najczęściej wygląda to tak, że w ciągu tygodnia spożycie węglowodanów spada do minimum, podczas gdy w weekend jemy węglowodany do woli. Tłuszcze i białko spożywane w ciągu tygodnia zapewnia wysoki poziom testosteronu oraz hormonu wzrostu, natomiast weekendowe węglowodany podwyższają poziom insuliny, który w ciągu tygodnia drastycznie spada, co przyczynia się do utraty tkanki tłuszczowej. Tutaj ważną rolę odgrywa właśnie wysokie spożycie białka, które zabezpiecza nasze mięśnie przed spalaniem podczas niskiego poziomu insuliny. Proporcje w typowej diecie wysokotłuszczowej i wysokobiałkowej wyglądają następująco: 70% energii pochodzi z tłuszczów, 25% pochodzi z białka oraz 5% z węglowodanów. Ważną kwestią podczas tej diety jest również picie dużych ilości wody.

Przyczyną popularności diety tłuszczowej jest również fakt, iż dla wielu osób jest ona po prostu lepsza w smaku. Tłuszcz jest nośnikiem smaku, dania nie są suche, można jeść wiele rodzajów mięs, które nierzadko zawierają więcej białka niż drób. Dodatkowo, sam fakt cennych właściwości odżywczych tłuszczów działa tutaj na plus. Tłuszcze są jednym z głównych składników błon komórkowych, a niektóre ich rodzaje pełnią w organizmie funkcję hormonów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.